Hogyan vedd rá magad a sportolásra?

cabecera_senales_montana.jpg

Amikor hűvösebbre fordul az időjárás és a nappalok is elkezdenek rövidülni, valahogy minden sokkal nehezebben megy – reggelente a felkelés, napközben a munka, délután az ébrenlét, este pedig a sport. Kifogás nyáron is bőven akad, nem ám most, amikor rá lehet fogni mindent az időre, például, hogy hideg a levegő, fúj a szél, szakad az eső, szitál a hó, sötét van, csúszik az út, ködös a táj és ezt a sort még sokáig lehetne folytatni. Ám az élet ilyenkor sem áll meg és jobban teszed, ha vele tartasz, legfőképpen azért, mert a sportolás eredményessége a rendszerességben rejlik, magyarul, ha csak akkor mozogsz, amikor jó idő van, kedved van hozzá, úgy állnak a csillagok, akkor nem érsz el vele semmit – sem egészségügyileg, sem esztétikailag. A sportolás valójában egy döntés, amit ha elkezdesz, akkor elkötelezed magad mellette, akár egy életen keresztül is. Most jöjjön néhány apró ötlet, amivel arra inspirálhatod magad, hogy télen se tétlenkedj.

Készítsd ki a ruhádat

Ha előre kikészíted a ruhádat és jól látható helyre teszed, akkor bevésődik a fejedbe, hogy a mai bizony edzésnap. Ezzel tulajdonképpen lelkileg készíted fel magad a tortúrára, amit sokszor csupán az okoz, hogy télen körülményesebb felöltözni és elindulni. Én sokszor azt csinálom, hogy a kelleténél előbb átvedlek sportruhába, így kevesebb az esélye annak, hogy indulás előtt meggondolom magam. Akkor ugyanis le kellene vetkőznöm, hogy visszahúzzam a mackós szettemet, ehhez pedig ugyanúgy nincs kedvem, így inkább elmegyek és edzek egy jót – ez színtiszta logika. 🙂

Jutalmazd meg magad

Ha a mozgás élményét összekötöd egy (másik) pozitív dologgal, máris nagyobb kedvvel indulsz útnak. Azért ez lehetőleg ne egy dupla csokis fánk vagy fél doboz cigi legyen, hanem olyasmi, ami nem ütközik az egészséges életmóddal, mégis örömet okozol vele magadnak. Mivel nem vagyunk egyformák, ez mindenkinél más és más lehet, légy kreatív. 🙂 Nekem sokszor az a gondolat is elég, hogy ha végeztem a szenvedéssel, akkor veszek egy nagyon habos és nagyon forró fürdőt vagy belehuppanok az ágyba és jól kiélvezem a pihenést – hidd el, ezek a dolgok sokkal jobban esnek, ha előtte megszenvedsz értük.

Ne gondolkodj, csak csináld

Nem tudom, te hogy vagy vele, én amikor elgondolkodom rajta, hogy menjek-e edzeni vagy ne, akkor pillanatok alatt pro és kontra érvek sorakoznak fel a fejemben, míg végül elbillen a mérleg nyelve és eldöntöm, hogy megyek – vagy nem. Szerencsére az előbbi a gyakoribb. 🙂 Most, hogy már szép lassan a mindennapjaim részévé vált a sport, csomószor azon kapom magam, hogy nem gondolkodok, csak megyek. A “nem gondolkodást” érdemes tudatosan is alkalmaznod, ugyanis ekkor az agyad olyan rutinszerű feladatként fogja fel a dolgot, mint azt, amikor reggel felkelsz, hogy dolgozni menj – és ilyenre, ha akarnál se mondhatnál nemet, ugye. 🙂

Csinálj kedvet hozzá

Ezzel kapcsolatban is sok egyéni megoldás létezhet, nekem például egy új sportruha mindig meghozza a kedvemet, de ma már rengeteg sportolással kapcsolatos kellék, kiegészítő, segédeszköz is kapható, melyek által sokkal örömtelibbé válhat a mozgás. Például egy lábsúly, jóga tégla, fitball-labda, sport matrac, fitness kesztyű vagy csuklópánt is kedvet önthet beléd – ne becsüld le a kis dolgokat se. 🙂 A sort persze a végtelenségig lehetne folytatni, ha beleásod magad a témába, vagyis inkább a cuccok közé, sok minden mást is találhatsz, ami lázba hoz. Hogy mivel dobod fel a hangulatodat, az attól is függ, hogy mit sportolsz és hogy mennyi pénzt szánsz a kedvcsinálásra.

Vezess edzésnaplót

Engem mindig motivál, ha szépen felírom, hogy mikor, mit és mennyit mozogtam, ugyanis nem szeretek nagy üres lyukakat látni az edzésnapok között. Sokszor előfordult már, hogy egyáltalán nem volt kedvem hozzá, mégis elmentem, csak azért, hogy kipipálhassam a napot, hisz utána olyan jó érzés gyönyörködni a sok-sok zöld jelben, ami azt mutatja, hogy nem vagyok rest dolgozni az álmaimért. Edzésnaplót ettől függetlenül is érdemes vezetned, mert így követni tudod az elért eredményeidet és vissza tudod nézni őket, akár évekre visszamenőleg is, ha másért nem, azért, hogy összehasonlítsd őket az idei éved sikereivel.

Tervezd bele a napirendedbe

Még jobb, ha egy szimpla napló helyett komplett edzéstervet csinálsz, amiben előre jelzed, hogy mely napokon mit fogsz sportolás címen csinálni. Mindegy, hogy kézzel írod bele az asztali naptáradba vagy ezt is online felületen vezeted, a lényeg, hogy olyan helyen legyen, ahol kényelmesen rá tudsz kukkantani. Így a sport könnyebben bele tud épülni a mindennapjaidba, ugyanis egy alaposan átgondolt terv arra ösztönöz, hogy betartsd. Ezzel el tudod kerülni az ahogy-esik-úgy-puffan típusú sportolást és az edzésekhez tudod igazítani a programjaidat, nem pedig fordítva. Vigyázat, innentől kezdve nem lehet kifogás az, hogy nincs időd rá. 🙂

Szervezz be valakit

A sportolásra is igaz, hogy sokkal könnyebb, ha nem egyedül csinálod, így hát érdemes beszervezned a párodat, barátnődet, ismerősödet, rokonodat,  szomszédodat vagy bárkidet, aki szívesen tartana veled. Így kölcsönösen tudjátok motiválni egymást és kevesebb esély van rá, hogy bemondod az unalmast, hiszen szíveden viseled, hogy függ tőled a másik, ha másért nem, azért, mert tartod benne a lelket. Ha mindenki punnyadt körülötted és senkit sem tudsz rászedni a közös mozgásra, akkor érdemes olyan csoporthoz verődnöd, ahol lehetőséged van megismerkedni hasonló érdeklődési körű emberekkel, közöttük pedig biztos lesz olyan, aki szívesen csatlakozik hozzád.

Engedd meg magadnak

Ha egyik módszer sem válik be, mert tényleg fáradt vagy, rossz kedved van, közbe jött valami vagy egy másik tevékenység épp jobban szolgálja a testi-lelki fejlődésedet, akkor engedd meg magadnak, hogy kihagyd az edzést. Ne legyen lelkiismeret furdalásod, majd legközelebb bepótolod. Érdemes ezeket a napokat is jelölnöd az edzésnaplódban – mondjuk egy kevésbé szimpatikus színnel -, hogy számon tarthasd őket, így kisebb az esély rá, hogy elszaporodnak. Az engedékenységed határát te szabod meg, ne legyél túl szigorú, de azért tudatosítsd magadban, hogy csak abban az esetben veszel ki “szabadnapot”, ha nyomós okod van rá.

Kapcsolódó bejegyzések:

Hozzászólás

Az e-mail cím nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *