Mi az a keresőoptimalizálás?

pexels-photo-270637.jpeg

Sokáig homályos volt, hogy a keresőoptimalizálás vagy másnéven a SEO (Search Engine Optimization) mit is jelent tulajdonképpen. Aztán egyre csak azt olvastam mindenhol, hogy ez mennyire fontos, ha például blogot írunk és növelni akarjuk a látogatottságát. Így aztán rávettem magam, hogy mélyebbre ássak a témában, míg végül megértettem, hogy mire jó és hogy tudom hasznosítani a gyakorlatban. A becsületes definíciója szerint a keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy bizonyos módszerekkel elérjük, hogy a saját oldalunk a lehető legjobb helyen szerepeljen a találati listákon. Hogy ezt megértsük, először is ismernünk kell a keresőmotorok működését. (A keresőmotor pl. a Google, a Bing vagy a Yahoo! keresője.) Amikor beírsz oda egy szót, például almás rétes – ezt hívjuk kulcsszónak -, akkor ugye kidob neked egy csomó “találatot”. Ezek olyan oldalak, melyek tartalmazzák az adott kifejezést. Láthatod, hogy bizonyos oldalak (almás rétes esetén például a NoSalty) előrébb szerepelnek a listán, mint mások. Ennek az ún. rangsorolási algoritmus az oka, ami azt jelenti, hogy a keresőmotorok sorrendet állítanak fel az oldalak között.

Most jön a lényeg. Hogy mi alapján teszik ezt vagyis, hogy milyen algoritmust használnak. (Az algoritmus szabályrendszert, műveleti eljárást jelent.) A keresőmotorok eltérő módon alakíthatják ki ezt a sorrendet, ezért lehet az, hogy ugyanarra a kulcsszóra keresve, más oldalak vannak előrébb a Bing-nél és mások a Yahoo!-nál. Én most csak a Google keresővel foglalkozom, mert az esetek 99,9 %-ban azt használom. Meg hát amúgy is ez a leggyakoribb keresőprogram a világon, úgyhogy gyanítom, ti is. 🙂 Tudnunk kell, hogy a keresőmotorok folyamatosan változtatják az algoritmusukat, a Google-é például mintegy ötszázszor módosul évente. Ez azt jelenti, hogy az oldalunknak több rangsorolási elvnek is meg kell felelnie, hogy jó helyen szerepelhessen.

Térjünk vissza a fentebb már említett kulcsszavakra. A Google legelső szempontja az, hogy a keresett kifejezés megtalálható-e a tartalomban és ha igen, hányszor. Ám ezzel sokan visszaéltek és elkezdték úgymond felhalmozni a kulcsszónak számító szavakat. Gondolom sokan olyan kifejezésekkel is “trükköztek”, melyekről tudták, hogy az emberek sokszor keresnek rájuk. A kulcsszó halmozást egyébként a Google már bünteti, így nem érdemes kísérleteznünk vele. Persze aki tényleg komolyan veszi a blogolást, annak ilyen eszébe sem jut, hiszen az eredmény egyáltalán nem felhasználóbarát. Például olyan menüsor, ahol minden kifejezésben szerepel a marketing szó és az ember a végén már azt sem tudja, hogy mi a különbség az egyes menüelemek között. Ugyanez a helyzet a szövegben felhalmozott kulcsszavakkal is, melyek által semmitmondóakká válnak a bejegyzések.

A kulcsszavakon kívül a Google azt is nézi, hogy mennyire hasznos az oldalunkon a tartalom. Ezt onnan tudja megállapítani, hogy a látogatók mennyi időt töltenek el rajta. Hogy nézelődnek-e a menüpontok között vagy inkább hamar kilépnek. Ha erre kicsit rá akarunk segíteni, akkor érdemes olyan linkeket beszúrnunk a bejegyzéseink szövegébe, ami a blogunk más cikkeire irányítja át az olvasókat. Ezt belső navigációnak hívjuk. Amennyiben érdekesnek találják a témát, nagy valószínűséggel rákattintanak majd a linkekre is, ezzel pedig megnő az ott eltöltött idő. Logikus módon a bejegyzések hossza se mindegy, hiszen egy nagyobb terjedelmű írás elolvasása tovább tart, mint egy rövidebbé. De persze elég érdekesnek kell lennie az írásnak ahhoz, hogy végig lekösse az olvasót és ne lépjen ki mondjuk a felénél.

Ha szerencsénk van és az oldalon marad, akkor ki tudjuk használni azt a tényt, hogy egy hosszabb cikk elolvasásakor sokat kell görgetnie lefelé. Érdemes tehát kitölteni a bejegyzés mellett megjelenő “holt teret” képekkel, ábrákkal, belső navigációs linkekkel. A Google ugyanis azt is figyelemmel kíséri, hogy mennyire sűrű a tartalom. A mai mobilfüggő társadalomban érthető módon az is számít, hogy a blogunk mobilbarát-e, vagyis, hogy mobilról mennyire könnyű kezelni a felületet. Ugyanez a helyzet a felhasználói tartalommal is, ugyanis az algoritmus számára az is szempont, hogy a blogunkon hány hozzászólás, visszajelzés van. Ezért van az, hogy manapság az ún. kérdezős oldalak (például a Gyakori kérdések) előkelőbb helyet foglalnak el, mint mások. Érdemes tehát az olvasóinkkal interaktív beszélgetéseket kezdeményezni, kérdésekre, válaszokra buzdítani őket.

Miután ilyen kerek képet kaptam a keresőoptimalizálásról, azt vontam le tanulságként, hogy tényleg van néhány dolog, amire jó, ha odafigyelünk, mert sokkal nagyobb jelentőségük van, mint azt elsőre gondolnánk. Mindemellett azt gondolom, hogy nem jó túlzásba se vinni, mert a mai okostársadalomban hamar észrevesszük, ha manipulálni akarnak bennünket. (Például az idegesítő pop up reklámokkal, amiket egyszerűen nem lehet kinyomni.) És természetesen még mindig tény, hogy a tartalom az első, hogy miről írunk, hogy hogyan írunk és hogy bele tudjuk-e vinni azt a pluszt, ami bennünk van. Legelőször is erre kell törekednünk, aztán jöhet a többi.

Kapcsolódó bejegyzések:

Hozzászólás

Az e-mail cím nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *