Mit kezdj a negatív gondolataiddal?

A negatív gondolatok ugyanúgy hozzánk tartoznak, mint a kezünk vagy a lábunk. Szinte lehetetlenség kikerülni őket vagy elbújni előlük. Van, amikor hirtelen törnek ránk nagy dózisban és van, amikor észrevétlenül jönnek apránként. Van, hogy sokáig elidőznek nálunk és van, hogy csak jönnek-mennek. Bárhogy is legyen fontos, hogy érkezésükkor tudjuk hogyan fogadjuk őket, később pedig hogyan bánjunk velük. Minél előbb megtanuljuk kezelni őket és barátságban együtt élni velük, akkor annál hamarabb képesek lesznek beteljesíteni a feladatukat. Ha pedig ez megtörténik, akkor újra helyre áll a rend a fejünkben és a lelkünkben.

Fogadd el őket

A mai világ a pozitív gondolkodásra nevel minket, de ez nem azt jelenti, hogy a negatív gondolatainkat el kellene nyomni magunkban. Sőt, teljesen rendben van, ha időnként utat törnek maguknak. Még a legoptimistább emberek is szoktak negatív dolgokon agyalni. Ha jönnek, had jöjjenek. Csak az a fontos, hogy vegyük észre és vizsgáljuk meg őket, ugyanis szinte mindig nagy jelentőséggel bírnak és fontos üzenetet hordoznak. Nekünk az a feladatunk, hogy kiderítsük mi az. Félsz valamitől? Bizonytalan vagy valamiben? Nem hiszel eléggé önmagadban? Amíg nem jössz rá, hogy mi áll valójában a gondolataid hátterében, addig nem fogsz tudni megoldást találni rájuk.

Ne adj nekik teret

Elfogadni valamit és teret adni neki, két különböző dolog. Ha elfogadjuk a gondolatainkat, akkor tulajdonképpen beletörődünk a helyzetünkbe és nem akarunk mindenáron küzdeni ellene. Felhúzzuk a fehér zászlót, megadjuk magunkat, “jöjjön, aminek jönnie kell” alapon. Teret adni egészen mást jelent. Aminek ugyanis teret adunk, az lesz hangsúlyos az életünkben vagy mondhatnám azt is, hogy az fogja irányítani az életünket. Ez nem feltétlenül rossz, hiszen ez lehet olyasmi is, ami előbbre visz minket és a javunkat szolgálja. A negatív gondolatok viszont a padlóra küldenek és elárasztják a lelkünket rossz érzelmekkel. Egy jó módszer például, ha kiszabod a határokat. Beszéld meg magaddal, hogy egy adott gondolattal csak mondjuk napi 15 percet vagy hajlandó foglalkozni. Ha letelik az idő, akkor irányítsd át a figyelmedet valami másra vagy foglald el magad valamivel.

Összpontosíts a jelenre

Thich Nhat Hanh, egy buddhista szerzetes találóan megfogalmazta a negatív gondolatok mibenlétét. Ő ugyanis azt mondta, hogy abból adódnak, hogy nem tudunk a jelenben tartózkodni, mert ilyenkor vagy a múltban vagy a jövőben vagyunk. És valóban, sokszor olyasmin agyalunk, amik már megtörténtek és amiken már úgysem tudunk változtatni vagy olyanokon, amik nem történtek még meg és lehet, hogy nem is fognak soha. Sajnos az agyunk képes felnagyítani a dolgokat és bizonyos helyzetekben ezt a képességét előszeretettel alkalmazza. Mint ahogy Mark Twain is megjegyezte egyszer, életében szörnyű dolgokon ment keresztül, melyek közül néhány meg is történt vele. Ne élj hát se a múltban, se a jövőben, egyedül csak a jelen az, ami számít. Ha sikerül újra visszatérned a pillanatba, hidd el, a problémáid nem is fognak olyan nagynak tűnni.

Add ki őket magadból

Mindannyian másképp dolgozzuk fel a nehezebb időszakokat, van, aki inkább elvonul a világ elől, hogy magában rendezze le a dolgokat és van, akinek inkább arra van igénye, hogy kibeszélje őket magából. Bármelyik csoportba is tartozunk, fontos, hogy így vagy úgy, de kiadjuk magunkból a feszültséget. Ez ugyanis egy fontos lépés ahhoz, hogy fel tudjuk dolgozni ezeket a helyzeteket. Ha nem akarsz beszélni a gondolataidról, érzelmeidről, akkor vesd papírra őket. Például naplószerűen fogalmazásban vagy pontokba szedve írd le minden nap, hogy hogyan érzed magad és mi nyomja a szívedet. Sok esetben a sport is egy jó megoldás lehet, hiszen a fizikai igénybevétel után kitisztul a fejünk és helyükre kerülnek a dolgok.

Olvasd el ezt is: Tegyél rendet a gondolataid között

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Hozzászólás

Az e-mail cím nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *